dag 14

Vandaag gaan we een fantastische dag beleven.
Het weer speelt mee, de zon schijnt!
Gisteravond hadden we alle electrische apparaten al opgeladen, als alles goed gaat slapen we vandaag aan de Icefield Parkway, zonder enkele faciliteit.
Eerst de tank maar weer eens volgegooid. Nog een brood gehaald, want onderweg is niets te koop.
Op weg naar Jasper via de prachtige Icefield Higway, wordt één van de hoogtepunten van deze vakantie.
Bij diverse uitkijkpunten gestopt en ons verbaasd over de ongelooflijk mooie natuur.
Bow Lake, een heel groot meer, grotendeeld nog bevroren was onze eerste stop.
Volgende stop was Crowfoot Glacier, daarna naar het Peyton Lake. Een wandeling naar het meer. Ongelooflijk, turkoise blauw, het lijkt wel een schilderij.
Door via de mooiste weg, die we ooit hebben gezien, naar Mistaya Canyon.
Via een korte wandeling bij de canyon aangekomen. Het water dendert hier door de canyon en heeft heel veel gaten uitgesleten in de zachte steen ondergrond. Hierdoor ontstaan z.g. potholes.
Via de Bow Pass, Nigel Pass en de Sunwapta Pass bij het Icefield centre aangekomen.
Camper op de campground, dit keer een stuk parkeerplaats waar je mag overnachten, neergezet en naar het info centrum gelopen.
Aangezien het nog steeds prachtig weer is, willen we meteen de gletsjer op. We kunnen om 17:00 uur nog mee met een tocht omhoog.
Met de bus het eerste stuk omhoog richting het overstappunt. Hier in een speciale bus overgestapt, deze rijdt op héle grote luchtbanden, dit is om de gletsjer zo weinig mogelijk te beschadigen.
Na een mooi ritje over een erg hobbelige weg aangekomen op de Atabaska gletscher.
Onvoorstelbaar, dat je hier op een ijslaag van 250 meter dik staat! De hele gletsjer beslaat een oppervlakte van 25 vierkante kilometer.
Hier rondgelopen en van het on-ge-loof-lijke mooie uitzicht genoten. Uiteraard veel foto’s gemaakt en in stilte genoten.
Vanaf de gletscher loopt een constante stroom van smeltwater, het lijkt wel een beekje.
Paula en Ems moesten van het water proeven. Het schijnt dat je dan de volgende dag 10 jaar jonger bent. Ze hadden vergeten, dat ze dan weer terug in Nederland, aan de slag moeten voor een jaar of tien, voordat ze hun aow krijgen!
Na een grandiose belevenis, hebben we in de camper lekker nagenoten. Uiteraard weer heerlijk gegeten en morgen gaan we de Icefield Highway vervolgen richting Jasper, waar we morgen willen overnachten.